SEO is een industrie in ontwikkeling. Zoals de geschiedenis en recente SEO trends laten zien, veranderen de ontwikkeling, groei en beste praktijken in de loop der tijd. Iedereen probeerde ooit een goede hoeveelheid links op te bouwen op andere sites. De toekomst kan zijn van een SEO die zich elders richt.

Dus, wat is er deze 2021 nieuw in SEO? In dit artikel hebben we een reeks SEO-trends samengesteld en geanalyseerd die de industrie waarschijnlijk zullen ontwrichten. We bespreken hun oorzaken, implicaties, en wat je kunt doen om ze te benutten.

Je SEO inspanningen (inclusief alle bedrijfsprocessen) moeten gericht zijn op het begeleiden van de reis van je klanten naar je marketing funnel. Wat is deze trechter?

De trechter bestaat uit vijf verschillende fasen. (Sprout Social, 2020)

Ten eerste de bewustwordingsfase. Deze verhoogt het bewustzijnsniveau van de doelgroep van de website van je merk. Dit maakt hen ook ontvankelijker voor toekomstige interacties.

Ten tweede, de overwegingsfase activeert je pleitbezorgers en sociaal bewijs om klanten bij te staan wanneer ze je vergelijken met concurrenten.

Ten derde, in de conversiefase maak je het koopproces zo eenvoudig mogelijk voor je klanten.

Ten vierde, de loyaliteitsfase is waar je een programma maakt zoals kortingen, e-mailinteracties en het gebruik van sociale media om je klanten te behouden.

Tenslotte ontwikkel je in de advocacy-fase relaties met ontvankelijke personen om toekomstige marketing funnels te ondersteunen en zelfs je merk te evangeliseren naar andere prospects.

marketing trechter

Daarom moet alles wat je doet voor je SEO in principe dit kader volgen. Als principe in het bedrijfsleven zal dit waarschijnlijk niet zoveel veranderen als het SEO-landschap doet. Deze in je achterhoofd hebben voor alles wat met SEO en alles wat met zaken te maken heeft, zou je dus moeten leiden naar je succes.

Vaak overdrijven we omdat we te veel nadruk leggen op dingen die er voor onze zakelijke doelen niet veel toe doen.

Uitgelicht: Freelance SEO expert / ZZP SEO specialist

In het volgende gedeelte hebben we enkele SEO-strategieën verzameld die grote hoeveelheden middelen naar de prullenbak kunnen verwijzen, omdat ze verouderd raken in de markt. Kortom, ze zullen waarschijnlijk minder bijdragen aan de instroom van tevreden klanten in je marketing trechter.
Veranderende SEO-strategieën

Laten we eerlijk zijn, we worden soms zo verliefd op de dingen die in het verleden voor ons werkten dat we er aan gehecht blijven, zelfs als ze niet meer werken. We blijven ze doen met dezelfde intensiteit en mate van geloof dat ze uiteindelijk te veel tijd en middelen wegnemen van taken die er echt toe doen. Bij het doen van SEO kan dit het geval zijn als we zoveel tijd en aandacht besteden aan stervende strategieën.
1. Voorbij linkbuilding op de oude manieren

Begrijp niets verkeerd. Link-building is nog steeds een zeer waardevolle troef in SEO. In feite is het een van de top drie zoekrangschikkingsfactoren. De gouden eeuw ervan is echter voorbij. Vandaag de dag heeft het een aantal nuances waardoor het een grote no-no is om er het eindpunt van je SEO van te maken.

In de gouden jaren van linkbuilding spamden SEO professionals hun links gewoon over willekeurige directories (Core DNA, 2020) en het zou werken. Dit snijdt vandaag de dag niet meer.

Volgens BACKLINKO is de autoriteit van de pagina die naar je linkt het belangrijkst (Backlinko, 2020). Dit betekent dat een artikel of een webpagina meer zou ranken als gezaghebbende bronnen meer naar je linken. Je bent dus beter af met een paar grote publicaties die naar je linken dan een heleboel kleine blogs met minder autoriteit.

Daarom wil je geen tijd steken in het uitbroeden van deals met minder gezaghebbende sites met alleen maar een beetje autoriteit in het onderwerp. Relevantie is hier van groot belang. Het thema van de linkende site moet relevant zijn voor dat van jou.

Ga dus voor een paar gezaghebbende websites die het belangrijkst zijn bij het linkbuilden. Kwaliteit, niet kwantiteit, is de naam van het linkbuilding spel.
2. Numero uno vertaalt zich niet langer naar beste beloning

Zoals core dna terecht benadrukt (Core DNA, 2020), heeft bovenaan staan tegenwoordig geen sterke correlatie meer met meer websiteverkeer dan vroeger. Als je de SERP’s (search engine results page) bekijkt, zijn ze doorspekt met advertenties, vragenvakken en snippets.

Hoewel een webpagina misschien op nummer één staat, kan hij toch gewoon “begraven” zijn onder deze dingen. Dus stelt core dna voor dat je, in plaats van geobsedeerd te zijn door deze toppositie via het verhogen van het websiteverkeer, je meer moet richten op een andere metriek: je doorklikpercentage (CTR).

Die kun je verhogen via het uitproberen van verschillende koppen en metabeschrijvingen. Probeer vooral combinaties uit met woorden uit Facebook Ads of Google Adwords. Hieronder staat een goed gemaakte korte video over hoe je je CTR kunt verbeteren.

3. Mensen nemen het over van robots

Vroeger hadden SEO-professionals de neiging om alleen voor zoekmachinerobots te schrijven. Schrijven voor mensen kwam op de tweede plaats (Core DNA, 2020). Google heeft dat ingehaald en de zoekresultaten geven nu webpagina’s terug die gericht zijn op mensen. Als consumenten is dit goed. Dit is heel goed. Als je echter al een tijdje bezig bent met SEO, betekent dit dat je ook een inhaalslag moet maken.

Google, of welke echte zoekmachine dan ook, wil gebruikers relevante zoekresultaten bieden. Dat zou jij natuurlijk ook moeten doen. Daarom moet het, als je inhoud plaatst om te ranken, ook inhoud zijn die helpt.

Daarom ranken sites die de vragen van gebruikers beter dan wie ook proberen te beantwoorden hoger dan sites die dat niet doen. Ook moet je oppassen voor slechte lettertypen of lettergroottes. Je moet gericht zijn op gebruikerservaring om ze in je marketing trechter te lokken.

Bovendien let Google ook op de “dwell time” of de tijd dat gebruikers op een bepaalde webpagina blijven. Als je nuttige inhoud voor mensen schrijft, gaat dit meestal omhoog en dus ook je ranking.

Laten we dus ophouden alleen voor zoekmachines te schrijven en meer voor mensen gaan schrijven. Een goed evenwicht kan worden bereikt, zoals we kunnen zien dat veel sites het doen. Het vergt alleen een flinke inspanning in het schrijven en het testen van verschillende combinaties van dingen.

Aanbevolen: Zoekmachine marketing specialist / Online marketeer freelance

4. Long-form content om SERP’s te verbeteren

Ook long-form content blijft je vriend. Zoals altijd is gebleken dat dit soort inhoud voortdurend verkeer genereert voor websites die bereid zijn ze te maken. Het is gebleken dat ze het meeste organische verkeer opleveren en drie keer meer verkeer genereren dan inhoud van gemiddelde lengte. De onderwerpdetails die langwerpige inhoud biedt, kosten lezers meer tijd om ze te consumeren – en we weten allemaal wat er gebeurt als sitebezoekers meer tijd op een pagina doorbrengen – Google stuurt je meer verkeer via zoekresultaten.

5. Featured snippets worden prominenter

Featured snippets zijn in de eerste plaats gemaakt voor mobiele optimalisatie. Dit is succesvol gebleken, want 50% van een mobiel scherm wordt nu bedekt met een featured snippet. Bij de start zijn feature snippets een game-changer geweest. Dat is vooral te danken aan het feit dat feature snippets twee keer verschijnen in de eerste SERP. Maar het duurde niet lang voordat featured snippets verwarring veroorzaakten bij gebruikers, van wie velen vermeden erop te klikken omdat ze ze verwarden met advertenties.

Hoewel Google een einde maakte aan dubbele zoekresultaten via featured snippets en de bovenste organische zoekresultaten, blijven featured snippets een belangrijk onderdeel van SEO. Sindsdien heeft Google verschillende soorten featured snippets ontwikkeld om zoekopdrachten zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Hoewel nog steeds een werk in uitvoering, kunnen featured snippets worden getweakt om meer verkeer te trekken.

6. Verbetering van voorspellend zoeken

Veel mensen associëren voorspellend zoeken met de autofill-functie van Google. Maar tegenwoordig heeft voorspellend zoeken veel meer te maken met Google Discover, een feed die tot doel heeft video’s en artikelen te leveren aan mobiele gebruikers. Hoewel een relatief nieuwe dienst, groeit Google Discover in populariteit, met tot nu toe meer dan 800 miljoen gebruikers.

Hoewel het algoritme een soort mysterie blijft voor marketeers, waarbij veel factoren een rol spelen, wordt gezien dat dit type voorspellend zoeken zich verder zal ontwikkelen tot meer geavanceerde systemen voor het leveren van informatie. Ook zou Google Discover heel goed een effectief hulpmiddel kunnen worden voor het genereren van meer websiteverkeer.

7. Beeldoptimalisatie gaat een grotere rol spelen bij het zoeken

Google heeft webmasters en site-eigenaren altijd duidelijk gemaakt dat afbeeldingen goed gemarkeerd en geoptimaliseerd moeten worden, Het is dan ook niet verwonderlijk dat afbeeldingen uiteindelijk gaan bijdragen aan de gebruikerservaring. Terwijl afbeeldingen vroeger een esthetisch doel dienden, zullen gebruikers nu wellicht op afbeeldingen klikken bij het doen van aankopen of het vinden van informatie.

Om dit te bereiken wordt van SEO-beoefenaars verwacht dat ze afbeeldingen optimaliseren, door afbeeldingen van hoge kwaliteit en grote relevantie te gebruiken en daarbij aangepaste bestandsnamen en alt tags te geven. Van dergelijke beeldoptimalisatiemethoden is bekend dat ze succes hebben. (SEMrush, 2020)
Een focus op klantervaring: EAT, Design, Keyword Research, Original Content, Influencers, en Be Mobile

Goede zakelijke professionals begrijpen dat zakelijk succes berust op een gezonde verbinding tussen verkopers en kopers. Daarom is het kader van de marketingtrechter een heel goed model waarmee we kunnen visualiseren hoe we klanten kunnen verleiden om merkevangelisten te worden.

Dit geldt voor elk bedrijfsproces, inclusief SEO. Ook hier komen alle aspecten van inhoud, ontwerp, en enkele technische aspecten aan de orde die in andere secties worden besproken.

Tip: Zoekmachine optimalisatie uitbesteden / Zoekmachine marketing uitbesteden

In dit deel zullen we ons echter richten op een grote verschuiving naar klantervaring.

Zoals in de vorige paragraaf al werd gezinspeeld, beïnvloedt klantervaring je zoekrang. Het verhoogt de verblijftijd en vertelt het algoritme van Google dat gebruikers je inhoud relevant en nuttig vinden. Zo schuift de machine je omhoog in de ranglijst om het voor te stellen aan andere gebruikers met als doel hen ook te helpen.

Daarom moet je klant- of gebruikerservaring zo gecureerd zijn dat ze niet alleen je ranglijst verhoogt, maar ook je klanten helpt om tot de gewenste acties over te gaan. Een goede band tussen jou en hen komt echter alleen tot bloei als jouw gewenste acties ook zijn afgestemd op hun gewenste resultaten.

Dit is een beetje ingewikkeld om te doen en vereist een goede mix van dingen om te bereiken. We zullen dit in grote brokken uitpakken in de hoop je een beter analytisch beeld te geven van het hele plaatje.